Dag 71 + 72

14 april 2015 - Saint-Jean-Pla-de-Corts, Frankrijk

Geschreven door: Ernst

Zondag 12 april 2015

Ons gestelde doel van vandaag hebben we bereikt: camping De La Vallée in St-Jean-Pla-de-Corts vlakbij de plaats Le Boulou. Gelegen aan de voet van de Pyrenëen met zicht op de met sneeuw bedekte bergtoppen.

De reisdag begon zeer voorspoedig. Om 10 uur vertrokken we vanaf l'Organgeraie, uitgezwaaid door Patricia, de eigenaresse van de camping. Eerst een klein stukje secundaire weg en daarna de tolweg AP 7 op, richting Barcelona. Alles verliep redelijk vlot, op zondag is er toch beduidend minder vrachtverkeer, dus op de cruise control met een gangetje van 80 km (harder mag niet in Spanje met een caravan) richting Franse grens.

Het noodlot sloeg echter toe. Op nog geen 45 km vóór de grens zag ik ineens in mijn achteruitkijkspiegel een rookwolk en dacht meteen: da's foute boel. Onmiddellijk de vluchtstrook op en welja het linker wiel van de caravan had een klapband. Totaal aan gruzelementen (zie foto's). We moesten meteen tot actie overgaan want we stonden op een behoorlijk vervelende plek. Net in een flauwe rechtse bocht dus al het vrachtverkeer denderde vlak langs ons en zagen ons pas op het laatst. Direct dus de alarmlichten aan, gele hesjes aangetrokken, gevarendriehoeken geplaatst en achter de vangrail gaan staan in de brandende zon. Het was 15.34 uur toen ik de ANWB belde. Wat is dat toch een geweldige organisatie. Na alle gegevens te hebben doorgegeven was het wachten op de Spaanse hulpdiensten. Kon wel 1,5 uur duren werd er gezegd. Onderwijl werd ik vanuit Madrid gebeld door de Spaanse organisatie om nogmaals de positie door te geven en rond kwart voor zes kwam er een sleepauto en een wagen van de 'Spaanse Rijkswaterstaat' die met een pijlwagen de rechter baan afsloot en het voor de hulpverlener mogelijk maakte ter plekke het reservewiel er op te zetten. Dat was in 20 minuten gebeurd en konden we onze rit vervolgen. Om 19.15 uur kwamen we op de camping aan en hebben een mooie plek uitgezocht. De schrik zat er nog goed in wat er allemaal had kúnnen gebeuren. Besluiten daarom hier een paar dagen te blijven.

Maandag 13 april 2015

Het is hier geweldig. We staan op met volle zon en een prachtig uitzicht op de bergen. We zitten vlakbij Argelès-sur-Mer (12 km) waar we vroeger ook hebben gekampeerd dus reden om wat langer hier te blijven. Vanmorgen kennis gemaakt met de Franse buurman die alle hulp aanbood om mee te gaan naar een gargage voor een nieuwe band. Hij was zelf mecanicien geweest dus wist alles van banden etc. Ik was daar wel blij mee want onderhandelen over welke band en wat voor prijs in de franse taal is aan mij niet echt besteed. Uiteindelijk voor 104 euro een nieuwe Vredestein band er op laten zetten. De rest van de dag doorgebracht met een bezoek aan de Lidl en met een BBQ.

1. Ruth Kuss:
    Hallo ihr Zwei.
    Da habt ihr aber noch Glück im Unglück gehabt das nicht noch mehr passiert ist.
    Wir wünschen euch noch ein paar schöne Tage.
    Wir haben heute mit dem Abbau begonnen.
    Es soll hier Mittwoch und Donnerstag regnen. Hoffentlich müssen wir unser Vorzelt nicht nass einpacken.
    Liebe Grüße von Heinz und Ruth.
  2. Teun en Diny:
    14 april 2015
    Wat een verhaal zeg. Gelukkig goed afgelopen. Fijn om jullie heel even gesproken te hebben al was het met horten en stoten.
    Nu maar bijkomen op de camping.
    Tot gauw.
    Kus. T&D
  3. Ria en Barth:
    14 april 2015
    Dat was denk ik schrikken, heel goed dat jullie zo snel geholpen zijn
    en weer door konden rijden naar de camping.
    Na al de schrik en het vervangen van de band is het lekker om even bij te komen.
    Wij hopen voor jullie dat je verdere ellende bespaart blijft.
    Nog een goede reis verder.
    Gr Ria en Barth
  4. Barbara:
    14 april 2015
    Jeetje mineetje, jullie maken wel spannende avonturen mee in de vakantie. Mij een beetje te avontuurlijk. Kom maar gauw naar huis! (Maar eerst wel nog even genieten op Argeles)
  5. Wil van voorst:
    15 april 2015
    HI Ernst en Yvonne! leuke reisverhalen maken jullie! De nachtmerrie van elke caravanner: een klapband met je caravan. En dan daar zeg. Maar je bent goed weggekomen, ik heb eens met iemand 2 weken op de goede caravan band moeten wachten. Maar wat raar: dit was toch geen klapband, maar meer leeglopen, wrijving en dan rook/ verbranden lijkt me. Welk merk band had je, en hoe oud?? Er zijn nogal wat slechte merken caravan banden geweest ooit, ( Matador, Kuhmo) . Uit voorzorg heb ik die er ooit uitgegooid. Goede terugreis verder. Toch nog maar genieten zoveel mogelijk. HG Wil Carla
  6. Ria:
    16 april 2015
    <hoi Yvonne en Ernst,
    Dat is behoorlijk schrikken, gelukkig goed afgelopen en alles snel hersteld, nog even lekker bijkomen op de camping en een goede terugreis toegewenst.
    groetjes,
    Ria en Kees