Dag 66 t/m 70

11 april 2015 - Càlig, Spanje

Geschreven door: Yvonne

Dinsdag 7 april 2015

De terugreis

Vandaag vertrekken we uit Marjal Costa Blanca Eco Resort, na een verblijf van acht weken. We hadden niet gedacht dat we hier zo lang zouden blijven, omdat ons oorspronkelijke einddoel omgeving Malaga was, om Andalusië te ontdekken. Maar door met name het weer zijn we niet zo ver doorgereisd.

We zijn vanmorgen bijtijds uit de veren, en als we om 9.30 uur vertrekken, worden we door Ruth en Heinz uitgezwaaid. We beloven contact te houden en als we vanavond ons einddoel van vandaag hebben bereikt, even te mailen.

Dat doel is l'Orangeraie, de camping waar we op de heenweg ook 3 nachten hebben doorgebracht. Het is 350 km rijden, dat vinden we genoeg voor één dag. We rijden dan ook niet steeds op de Autopista, maar nemen het eerste deel van de rit een mooie weg door de bergen via Villena naar Font de la Fiquera, waar we om 11 uur een koffiestop houden. We zitten hoog in de bergen waar het slechts 9* is, beneden was het 17*. De stad Valencia passeren we via de snelweg A7 en na nog een kleine 150 km bereiken we om 15.30 uur Peñiscola, waar camping Orangeraie midden in de sinaasappel- en olijfboomgaarden ligt. We worden weer hartelijk onthaald door Laurent en Patricia, die ons nog herkennen van de vorige keer. We kiezen een mooie plek met prachtig uitzicht. In de verte ligt de Middellandse Zee op 10 km afstand. Jammer genoeg is het zwembad niet gevuld met water vanwege onderhoud. De grote palm die in het midden van het bad op het eilandje stond is ten prooi gevallen aan de rode palmkever en moet vervangen worden door een yucca.

We voelen ons hier in de natuur prima op ons gemak en denken 3 tot 4 dagen te blijven.

Woensdag 8 april 2015

Het is vannacht behoorlijk koud geweest. We merken dat we al wat noordelijker zitten. In de ochtend is het ook vochtig buiten, wat we op Marjal niet hadden. Maar het wordt al snel heerlijk weer. Om half 8 zie je de zon uit de Middellandse Zee opkomen, prachtig! Overdag is het rond 20*. We gaan naar Benicarló, badplaats 10 minuten noordelijker dan Peñiscola, waar vandaag de wekelijkse markt is. Het is een gezellige boel, veel kramen met schoenen, tassen, kleding, en voor géén geld. Ik kan de verleiding niet weerstaan en koop een leuke zomertas, twee shirts en kort zomerbroekje, alles bij elkaar voor € 24. Ernst schaft zich een zonnebril aan voor € 5. Onze dag kan niet meer stuk als we ook nog een zak sinaasappelen van 3 kg kopen voor € 1,75.

Tijd voor koffie in het Alto Centro, gezellig op een terrasje mensen kijken. We dwalen nog wat rond door Benicarló door de gezellige winkelstraatjes in het oude gedeelte van de stad. We gaan terug naar de auto die vlak bij het strand geparkeerd staat, bergen onze aankopen daarin op en gaan richting boulevard, een lekker eettentje opzoeken voor onze lunch. Die gebruiken we  aan de haven op een terras met uitzicht op mooie jachtboten. We eten een verrukkelijk 3 gangen menu del dia. Genoeg om de verdere dag mee door te komen en rekenen inclusief drankjes € 26 af!

Hierna rijden we met de auto nog even naar Vinaròs, ook een badplaats, die weer noordelijker dan Benicarló ligt. We rijden daar nog wat rond en gaan dan via een andere route weer richting l'Orangeraie.

Donderdag 9 april 2015

De ochtendtemperatuur is slechts 6* buiten, en maar 10* binnen. Bibberrrrrr!!!

Gelukkig komt de zon weer op en als we na ons ochtendritueel aan de koffie zitten, is het weer genieten van het goede leven. Is dit het Zwitserlevengevoel? Dan tekenen we ervoor. We besluiten tot zondag hier te blijven, heerlijk nog een paar rustige dagen in de boomgaard van Laurent et sa femme Patricia. Zij zijn Fransen, die hier de camping begonnen zijn zoals wij die ons eens gedroomd hebben. Zij hebben hun droom waargemaakt en het is dan ook een droom van een camping, waarvan je voelt dat die met liefde is aangelegd. Zij spreken goed Engels, maar vinden het leuk als ze horen dat wij ook wat Frans spreken.

Vandaag gaan we maar eens niet uit eten. Ik kook doodgewoon bietjes, aardappel en hamburger, lekker Hollands uit de Spaanse Lidl.

Vrijdag 10 april 2015

Net als 8 weken geleden, gaan we nog eens naar Peñiscolá, een schattige badplaats, met aan één kant van het Castellón een langgerekte boulevard met hotels en dito strand. En aan de andere kant van het kasteel, dat op een schiereiland ligt en in zee uitsteekt, ligt de haven met nog een stuk strand. Daarachter ligt het toeristische gedeelte, straatjes met allerhande restaurantjes, heel gezellig.

Als we de auto geparkeerd hebben gaan we eerst naar het Alto Centro, dat op het schiereiland achter het Castello ligt. Via een oude poort loop je rond het kasteel omhoog door pittoreske straatjes met schattige winkeltjes, waar je behalve de gebruikelijke souvenirs ook leuke kleding e.d. kunt kopen. We lopen maar gauw door, hier betaal je wel de hoofdprijs.

Later gaan we in het andere deel van de stad op zoek naar een lunch. We vinden ons Menu del Dia in restaurant Camino de Santiago aan de calle de Jaume I in het meer toeristische gedeelte. We eten er allebei een heerlijke gegrilde tong als hoofdgerecht, na het voorgerecht van spaghetti voor Ernst en voor mij gevulde eieren met zalm. Alles vurrukkulluk.

Als we weer op de camping zijn, hebben we het gevoel een mooie dag te hebben gehad.

Zaterdag 11 april 2015

Dit wordt een tamelijk luie dag die alleen onderbroken wordt door een tochtje naar Càlig, het dichtstbijzijnde dorpje in het achterland. Het dorp was een beetje teleurstellend, een kerk, een groenteman, een bakker, een plaatselijk barretje. Dat was het. Geen sfeer. Toch bij de bakker een heerlijk broodje van bladerdeeg, gevuld met banketbakkersroom, in de vorm van een vis, meegenomen. En heerlijk bij de koffie opgesoupeerd.

Dit is onze laatste dag op l'Orangeraie. Morgen op weg richting Franse grens.

1. Henk van haasteren:
    12 april 2015
    Hoi Luitjes

Je ziet maar weer Het noorden is toch kouder dan je denkt
    Gelukkig wordt het hier ook alweer wat warmer De zon komt door en het is aan de kust al tussen de 15 en 20 graden uit de wind
    Nog veel plezier de laatste dagen/weken

Henk
  2. Teun:
    12 april 2015
    Hallo Yvon en Ernst,
    We hebben weer genoten van jullie reisverslag.
    Mooie foto's en we begrijpen dat de paasdagen daar indrukwekkend was om mee te maken. Ja en aan alles komt een eind, terug naar Nederland.
    Vandaag is het zondag, jullie zullen al wel onderweg zijn naar huis. We zijn benieuwd wanneer we jullie teug zijn, het is hier ook mooi en zonnig weer. Alvast een goede reis terug en tot ziens,
    Groetjes Diny en Teun.