Dag 55 + 56

28 maart 2015 - Crevillent, Spanje

Geschreven door: Yvonne

Vrijdag, 27 maart 2015

Uitstap naar Cartagena.

We gaan al vroeg op pad; Cartagena ligt een kleine 100km zuidelijker dan Alicante. We nemen de route A7 tot voorbij Benijofár en even voorbij Torreveija pakken we de kustweg, die o.a. langs Platja Mil Palmeras voert. We stappen even uit om het palmenstrand te bewonderen. Maar de palmen stellen helaas niet veel voor: zeker ook geveld door de rode palmkevers. Het is treurig om te zien dat in het landschap in dit gebied vele palmen het onderspit hebben moeten delven.

Na een blik op de prachtige Middellandse Zee en het langgerekte strand met rotskustlijn, rijden we weer verder en komen om 11u in de stad Cartagena aan, waar we eerst een koffietentje induiken voor een cappuccino. Dan gaan we op zoek naar de Spaanse VVV, die vlak bij de Puerto, in het Ayuntamiento, gemeentehuis, is gevestigd. We krijgen er te horen dat het vandaag een feestdag is: het begin van de Santa Samana, de Paasweek. Veel evenementen zijn gratis. Bovendien is er vanavond de eerste van een hele serie processies door de stad, de komende week. Er zijn in Spanje veel katholieken, de Santa Samana is heel belangrijk, Maria wordt heel erg vereerd.

Als eerste gaan we de gerestaureerde ruïne van het oude Romeinse Openlucht Amphitheater bezoeken. Het is een indrukwekkend bouwwerk, dat te bereiken is via het museum dat vertelt over de restauratie van dit Romeinse Theater. We beklimmen de trappen om van bovenaf goed overzicht te hebben. Aan de andere kant gaan we weer naar beneden zodat je, omhoogkijkend, ziet hoe hoog het eigenlijk is. De restauratie is nog niet voltooid, maar wat je hier ziet is grandioos. Achter dit bouwwerk ligt een geheel nieuw, eigentijds audiotorium, zodat men nu ook openluchttheatervoorstellingen kan bezoeken.

Daar weer achter, nog hoger tegen een heuvel op, liggen de restanten van een vesting. Ook die beklimmen we met wel 1000(!) hoge treden en als beloning krijgen we een schitterend uitzicht over de stad en de haven. Weer beneden aangekomen zijn we wel toe aan een biertje. Dus we gaan richting puerto, waar we op een terras van het welverdiende pilsje genieten. We besluiten in de stad te blijven om in de namiddag om 5u de processie van de Viernes de Dolores te bekijken. We lopen weer richting Centro waar we een lekker stokbroodje eten. Het wordt er steeds drukker en gezelliger; lijkt wel beetje op ons 3oktoberfeest. Overal mensen buiten bij geïmproviseerde kraampjes, pilsje in de hand, ballonnen voor de kinderen etc.

In dit gedeelte van de stad is een wijk die heet Roman Forum District. Er is ook een Romeins Thermaal Bad opgegraven. Nadat we deze restauratie hebben bekeken gaan we onze jas uit de auto halen; in de avond koelt het behoorlijk af. Op het Plaza del Ayuntamiento gaan we op een terras zitten, vanwaar we een schitterend zicht hebben op het opstellen van de deelneemsters aan de optocht. Alle maagden (Viernes de Dolores) zijn in klederdracht en getooid met bloemen. Er lopen ook kinderen mee, jongens zowel als meisjes, zelfs kleintjes in kinderwagens, schattig verkleed. Het is een drukte van belang op het plein, als iedereen haar plek zoekt voor de optocht. Wij gaan aan de Calle Mayor op een van de langs de route geplaatste stoelen tussen alle toeschouwers zitten. Het is een riante processie. Allemaal in verschillende klederdracht paraderen ze, vergezeld door de diverse muziekkorpsen langs ons heen. Wat een belevenis!

Het is al laat en donker als we terugkomen op Marjal. In de Plaza Pub verorberen we een pizza en gaan daarna, moe maar voldaan naar ons Wilkie en bedje toe.

Zaterdag, 28 maart 2015

Dit is een complete rustdag, na ons Cartagena-avontuur van gisteren.