Dag 57 t/m 63

4 april 2015 - Crevillente, Spanje

Geschreven door: Yvonne

Zondag 29 maart 2015

Begin van de Paasweek, Santa Samana

Tevens het begin van onze laatste week op camping Marjal. Deze dagen verlopen vrij rustig, we genieten van het heerlijke weer, het lijkt erop dat het voorjaar echt zijn intrede doet. Toen wij op 11 februari hier kwamen waren de meeste bomen, behalve natuurlijk de palmen, kaal. Nu, na 7 weken, zien we zo langzamerhand de blaadjes aan de bomen komen, en steeds meer struiken komen in bloei. Overdag kan de temperatuur oplopen tot 30 graden, hoewel de thermometer in de ochtend "slechts" 10 graden aangaf.

's Avonds gaan we eten in een Indian restaurant Bombay in Catral, waar we dingen van de kaart bestellen waar we nog nooit van gehoord hebben. Chicken pakora, Tikka masala, Pasandra. Alles even verrukkelijk!

Maandag 30 maart 2015

Verjaardag

Heerlijk thee met beschuit op bed van Ernst. We willen voor de koffie taart halen voor met de buurtjes, maar daar zie ik door mijn keukenraampje Ruth en Heinz al aankomen met een taart met brandende kaarsjes en een fles champagne. Dus met hen heerlijk koffie met gebak genoten. Het was een leuke verjaardag met veel lieve berichtjes van familie en vrienden. Dank jullie wel, allemaal! Bovendien komt iemand van de receptie van de camping een cadeaubon brengen voor een gratis drankje aan de bar! Ernst verwent me de hele dag, hoef niks te doen, voel me als op Moederdag, maar nu is het Yvonnedag.

Dinsdag 31 maart en woensdag 1 april 2015

Twee rustige dagen. Aan het eind van de woensdag gaan we op uitnodiging van Ruth en Heinz uit eten in restaurant Bombay. Vooraf rijden we met hen naar San Isidro, waar een caravanstalling is, waar zij hun caravan voor de komende zomermaanden willen achterlaten. In november komen ze weer terug om te overwinteren. Volgende week gaan zij dan met het vliegtuig terug naar Duitsland. Er zijn meer overwinteraars die het op deze manier doen, omdat ze hun caravan het verdere jaar niet gebruiken. De echte overwinteraars blijven hier wel 4 à 5 maanden.

Met  het bedrijf komen ze tot een overeenkomst waarbij we hen hebben geholpen met de communicatie. Zij spreken geen Spaans, de Spanjaard spreekt geen Duits, dus wij Nederlanders bemiddelen in het Engels. Een vierhoeksverhouding dus!

Daarna hebben we heerlijk gegeten in Bombay, sehr gemütlich!

Donderdag 2 april 2015

Op deze dag wordt de camping overspoeld met Spaanse gezinnen, die de Paasdagen komen vieren, met allerhande soorten kampeermiddelen, van piepkleine tent tot omgebouwde Van. Veel gezinnen van één familie, inclusief kinders, gezelligheid ten top. Veel overwinteraars zijn inmiddels vertrokken, dus nu wordt het voor het weekend een echte Spaanse familiecamping.

In de avond kijken we op TV naar de Hollanse versie van de Passion, opgevoerd in  Enschede. Heel mooi, vooral het spel van Jeroen van Koningsbrugge!

Vrijdag 3 april 2015

Goede vrijdag, Viernes Santo

We gaan vandaag naar Guardamar, een badplaats aan zee, hier ongeveer 20 km vandaan. Lekker terrasje pakken, en daar heerlijk uitgebreid lunchen. Ik heb onze badspullen in de auto gelegd voor het geval het echt strandweer wordt. Maar er zijn meer mensen die zo denken, het is stikdruk, het lijkt Scheveningen wel op een mooie Paasdag. Files, files, en geen parkeerplek meer te vinden bij het gedeelte van de promenade waar de terrassen zijn. Uiteindelijk vinden we helemaal aan de zuidkant een plekje. Maar het strand was afgeladen! Alle Spaanse families uit de omgeving hebben vandaag natuurlijk al vrij. Het is wel een leuk overzicht over het strand en de Middellandse Zee. Een heel verschil met 6 weken geleden, toen we hier de eerste keer kwamen, toen was het nog bikkelkoud.

We hebben de auto maar weer gepakt en zijn Guardamar weer uitgereden richting La Marina, waar we in een restaurantje langs de doorgaande weg een cappuccino drinken. We besluiten daarna naar San Felip Neri te rijden via het Parc del Hondo, en bij Casa Harry weer zo'n heerlijk menu del dia te gebruiken. En het eten was weer verrukkelijk! Drie gangen, knoflookbrood vooraf, salade, samen een fles bianco, en dat alles voor € 30. Om 4 uur stonden we pas weer buiten. Terug op de camping hebben we verder de dag heerlijk uitgeluierd.

's Avonds zijn we om 10 uur naar Catral gereden. Er zal op deze Goede Vrijdag een Procesion del Santo Entierro door de stad gaan. Het is de viering van de Passion, de dood en begrafenis van Nuestro Padre Jesús Nazareno, maar dan op heel Spaanse wijze. Het is heel indrukwekkend. De staatsies worden op tafels door de stad op mannenschouders gedragen, vergezeld door de brotherhood La Hermandad. Maria, Vierne wordt hier ook druk aanbeden en ook door de stad gedragen door wel 100 vrouwen.

Als de processie voorbij is, is het inmiddels 23.30 uur. Dit was een bijzondere belevenis.

Zaterdag 4 april 2015

Dit wordt een "klungeldag", d.w.z. de eerste voorbereidingen worden getroffen voor ons vertrek komende dinsdag na de Pasen.

De zijwanden van de voortent worden eraf gehaald om vervolgens schoongemaakt op te bergen. De keukenapparatuur die in de buitenkeuken staat wordt schoon en wel binnengehaald. De klusjes worden zo over een paar dagen verdeeld.

Verder wordt deze dag in gepaste sfeer doorgebracht: lekker niksdoen.

1. Ruth Kuss:
    10 april 2015
    Hallo ihr treulosen Tomaten.
    Wie könnt ihr uns hier alleine lassen. Eure Parzelle ist noch immer leer. Ist ein komiches Gefühl . Wir sind auch schon in Aufbruchstimmung. Ich denke mit Schrecken an das Einpacken. Mein Knie wird auch nicht besser, im Gegenteil schlimmer.Wir wünschen euch noch schöne Tage in Spanien. Hier sind heute 25 Grad.
    Liebe Grüße Heinz und Ruth