Dag 64 + 65

6 april 2015 - Crevillent, Spanje

Geschreven door: Yvonne

Zondag 5 april 2015

1e Paasdag

In Spanje is de Pasen een belangrijke, religieuze dag. Het is immers de dag van de Wederopstanding, Domingo de Resurrección.

We gaan op deze dag naar Crevillente, waar dit heuglijke feit gevierd wordt op het Plaza Constitución voor de kerk Ntra Sra de Belén. Om 11.00 uur 's morgens zou er tussen 2 kerkdiensten in, een plechtigheid plaatsvinden buiten op de Plaza. Er was al een grote menigte verzameld, toen wij ruim op tijd daar aankwamen. Het was een prachtige dag, zonnig en warm, en iedereen was op z'n paasbest gekleed. Ook de kindertjes waren in voorjaarsnieuwe kledij gestoken. Het was inmiddels over elven, maar de deuren van de kerk gingen maar niet open. De vorige dienst was zeker uitgelopen. Het werd alsmaar warmer in de volle zon.

Uiteindelijk werd het 12 uur voor er iets gebeurde. Iedereen verzamelde zich langs en in het midden van de Plaza. Jesus en Saint Sacrament werd naar buiten en het plein rond gedragen, samen met La Vierge, die gekleed was in een mooi blauw gewaad, waaronder vandaan ineens een 20-tal vredesduiven werden vrijgelaten. Het geheel werd begeleid door een mooi zangkoor dat het "Halleluja" ten gehore bracht.

Het was weer een hele indrukwekkende gebeurtenis. Het is bijzonder interessant te zien hoe een ander land omgaat met deze rituelen, gebaseerd op een eeuwenoud verhaal.

Na afloop van de ceremonie hebben we verderop in het centrum van de stad op een pleintje een kop cappuccino gedronken. Met de auto, die een eind buiten het Centro stond geparkeerd, hebben we nog wat rondgereden in de omgeving.

Terug op Marjal heeft onze Freund Heinz de schaar weer ter hand genomen en bij Ernst een mooie coupe gecreëerd. Ernst knapt er weer helemaal van op! Ruth zorgde  voor een versnapering in de vorm van een prachtige ijscafé met Schlagsahne. Het was weer een genoeglijk Duits uurtje.

Later op de avond gaan Ernst en ik nog eens bij el Chino eten. Een Menu del Noche begint met een sapje van het huis. Dan kun je kiezen uit verschillende voorgerechten, daarna uit een hele lijst met hoofdgerechten, vergezeld van bamie, rijst of patat. Drankje erbij: biertje, wijn (1/2 L) of frisdrank. Dan nog keuze uit verschillende deserts. En dit alles, let op, N.B. Voor de prijs van € 5,95 à € 6,95!!! Alles bij elkaar kun je dus voor nog geen € 15 samen eten bij de Chinees. Bon apetit!

Maandag 6 april 2015

Ook al is het tweede Paasdag, vandaag moeten wij ons reisvaardig maken. Morgen, dinsdag, is de dag van ons vertrek van Marjal.

Dat betekent: voortent weghalen, nadat deze eerst grondig is schoongemaakt. Dan kan de complete voortent onderin de caravan worden opgeborgen. Onderweg naar huis gebruiken we alleen de zonneluifel. Zonnestoelen worden opgeruimd. Het grondtapijt wordt binnengehaald.

Binnen in de caravan moet de inventaris ook rijklaar worden gemaakt: glazen en kopjes in de kastjes in doosjes tegen het verschuiven onder het rijden. Alles wat los is, opgeborgen in de kastjes, zoals de fruitschaal van tafel, theelichtjes, tijdschriften, I-reader enz. De bedden worden nog eens verschoond; een was gedraaid. Ernst regelt een schoon toilet, een volle watertank, en een lege afvaltank. Dat was even hard werken!

Vandaag eten we nog een laatste avondmaal in de Pub van Marjal, waarbij ik mijn verjaardagsbon verzilver en een heerlijke Rosado drink, Ernst een biertje.

Later drinken we bij der Heinz en die Ruth nog een afscheidsdrankje in de voortent: voor de dames een Licore Cuarenta Y Tres, voor de heren een biertje.

Nog een laatste "prosit".