Dag 1 + 2

2 februari 2015 - Bannes, Frankrijk

Zondag 1 februari 2015

Vandaag is het dan zover. Na een grondige voorbereiding van een aantal weken vertrekken we richting Spanje waar we, zo is het plan, zo'n week of 10 gaan doorbrengen. Omdat de weersvooruitzichten voor België en Frankrijk toch nog wel grote kans op sneeuw en gladheid aan geven, hebben we afgelopen week er toch maar voor gekozen om winterbanden onder onze Mazda te laten zetten en hebben we aan de navigatie een Live Service gekoppeld zodat we ook onderweg op de hoogte worden gehouden van de weersvoorspellingen en mogelijke gladheid en files.

Het is gelukkig droog en er wordt niet gewaarschuwd voor gladheid. Nadat met behulp van de mover de caravan is aangekoppeld en gecheckt, vertrekken we om 9.30 uur uit Zoetermeer. Het is heel rustig op de weg zowel in Nederland als in België. Praktisch geen vrachtverkeer en zo passeren we probleemloos om 11 uur Antwerpen en een uurtje later Brussel. Voorbij Brussel, richting Namen begint het wat te sneeuwen. En hoe verder we de Ardennen binnen rijden, hoe meer sneeuw er al ligt. Om 15.30 uur komen we aan bij onze eerste overnachtingscamping in Arlon, vlakbij de Luxemburgse grens. We zijn de eerste gasten voor die dag en krijgen een plaatsje op een sneeuwvrij gemaakt stukje weg. De hele camping ligt onder een dik pak sneeuw en is een plaatje om te zien. Na ons schuiven nog een 3 tal campers en 2 caravans bij ons aan. 's Nachts sneeuwt het licht en is het behoorlijk koud, dus we laten het elektrische kacheltje maar zachtjes aan.

Maandag 2 februari 2015

Na een goede nachtrust vertrekken we om 9.30 uur vanaf de camping nadat we eerst auto en caravan enigszins ijs- en sneeuwvrij hebben gemaakt. Het zonnetje schijnt en het is droog. De wegen zijn goed berijdbaar. Eenmaal in Frankrijk betrekt de lucht en wisselen de regen- en sneeuwbuien elkaar af. Het is vooral erg koud, en dat merken we als we even onderweg een stop maken. Ons doel van vandaag is, mede door een tip van onze buren in Arlon, de camping Hautoreille in het plaatse Bannes, vlakbij Langres. De hele omgeving ligt onder een dik pak sneeuw, zo ook de camping. Onze tipgever staat er al en wij nemen het plaatsje er naast. Caravan afgekoppeld, de mover erop gezet: MOVER WERKT NIET! De rechter unit zit helemaal los.... en we zijn pas aan onze 2e dag bezig.

Omdat het nog vrij vroeg in de middag is, bel ik eerst met de ANWB in Lyon. Die zullen een mecanicien sturen naar de camping. Na ongeveer 1,5 uur komt deze en hij is een dik uur onder de caravan bezig geweest. Kon echter het ding niet repareren, maar heeft de opzetmotor er uitgehaald en de rest met een tierip vastgezet. Zo konden we in ieder geval de volgende dag weer rijden. Dezelfde avond heb ik een (boze) mail gestuurd naar de caravandealer (Van der Vliet Recreatie) en de importeur van PowrMover en hen gevraagd al het mogelijke te doen om het apparaat weer werkend te krijgen.